fredag 26. september 2008

Første etappe Kristiansand - Beograd

Onsdag kl 16.30 var turen over til Danmark med superspeed et faktum og vi feiret det med en langvarig bufe om bord. Etter tre timer i superspeed og et par timer crusing på motorveien ankom vi Benjamin i Holsterbro. Her fikk vi montert seter i Hummeren og ble servert et godt måltid dansk aftensmad.

Ferjekaien i Kristiansand

Innsetting av seter i Holstebro

Utenfor Felborgvei kl 2400, klar til avreise.
Vi fikk en liten omvisning på Feldborgvei før vi satte kursen videre mot Tyskland ca kl 2400.
Tyskland gikk fort og plutselig var vi forbi Hamburg og skulle svinge av mot Berlin. Avkjørselen kom noe brått så Einar, som kjørte da, måtte stoppe langs autobanen. Vi vurderte å se hva hummeren dugde til ofroad, men ikke før vi hadde tenkt tanken blinket det blå lys bak bilen. Vi revurderte straks alle tanker om noen skammelige snikveier, vi ble stående langs veien til en gestapo fyr med typisk tysker bart kom bort og kommanderte oss videre.

Den første natten

Energi drikk på morgen kvisten

Etter mange timer mørkekjøring, og fler tanker bensin kom vi utpå formiddagen torsdag til Praha i Tsjekkia. Her tok vi en lengre pause får å spiste frokost og se på byens gater og severdigheter. Når målet er å komme til Beograd på 24 timer var det ikke tid til å bruke så mye tid i Praha. Vi kom oss opp på motorveien igjen og med fulle mager og morgenfriske fortsatte vi mot Ungarn.

Frokost i Praha

GPS’n var stilt inn på korteste vei til Beograd så plutselig viste den en snarvei vekk fra autobanen og inn en smalere snarvei gjennom skogen.

Her var det så fint at vi tok oss tid til å løpe etter bilen noen hundre meter som en slags morgen trim.

Vi kom til en mindre by litt før Budapest utpå ettermiddagen der vi tok et raskt måltid på en Mcdonald, i kjent Myhre stil. Resten av turen mot Beograd gikk med på å sove på skift, bare avbrutt av litt karaoke og passkontroll ved grensene.

Vi ankom vårt Holyday Inn hotell i Beograd ca 23.30. Etter en etterlengtet dusj overnattet vi her til fredags morgen.